Hoe overwin ik faalangst?

Hoe overwin ik faalangst
Deel dit artikel:
  • 167
    Shares

De angst om je dromen na te jagen, de angst om nieuwe ideeën door te zetten of de angst om een nieuwe weg te kiezen. In deze blog leer je over de oorzaak van faalangst en hoe je angst kan overwinnen in 4 praktische stappen.

Angst is onderdeel van ons ego en bedoeld om onszelf te beschermen. Net als bij dieren is angst onze antenne die ons op tijd kan waarschuwen als er gevaar dreigt.  

In bepaalde situaties kan angst dus goed zijn. Maar als we angst te veel de overhand laten hebben in ons leven, kan het ons extreem beperken. We worden zo comfortabel in het bekende en veilige dat we onze eigen grenzen niet meer durven te verleggen.

ronde spiraal trap

Waarom heb ik faalangst?

Volgens psycholoog Jan Geurtz heeft faalangst te maken met een gebrek aan eigenwaarden. Hier ben ik het volledig mee eens. Daarom kun je bij faalangst vaak beter gelijk de kern van het probleem aanpakken: werken aan zelfliefde en zelfacceptatie.

Ik zou je aanraden om eerst de blog zelfliefde te lezen voordat je aan de slag gaat met de volgende tips.

Een andere reden voor faalangst is dat wij vaak niet zozeer bang zijn om zelf te falen, maar om in de ogen van anderen te falen.

We zijn bang dat mensen ons zullen veroordelen om onze mislukkingen. 

Zo geven we vaak excuus na excuus om onze dromen en doelen uit te stellen. We zijn geneigd om anderen de schuld te geven van onze tekortkomingen terwijl onze eigen angst en onzekerheid vaak de onderliggende oorzaak is. 

Het zijn niet de mensen of omstandigheden maar je denkpatroon dat je opgesloten houdt in je eigen angsten.

Het goede nieuws is…

Wij kunnen faalangst genezen. 

Ik wil je graag 4 praktische tips geven om je faalangst te overwinnen.

tips tegen faalangst pin

4 Tips tegen faalangst

1. Houd de controle over je emoties

Onthoud dat je emoties geen onderdeel zijn van je gedachten of lichaam. Het is een energiestroom die komt en gaat. Angst is een momentopname van je staat van zijn en dus geen directe weerspiegeling van je huidige realiteit. Echter, angst wordt wel onderdeel van je realiteit als je het de overhand laat nemen in je leven.

Laat angst dus nooit de overheersende factor zijn in je leven maar houd te allen tijde de controle over je eigen emoties. Dit kan je trainen door je gevoelens en opkomende gedachten te observeren.

De sleutel is je angstgevoelens te observeren maar hier niet op te reageren! Laat angst komen en gaan.

*Tip: houd een dagboek bij en schrijf op wanneer je angst ervaart en probeer de oorzaak van deze gevoelens te achterhalen.

2. Rationaliseer je angst

Probeer de oefening Fear Setting van Tim Ferris om je angst te verminderen.

Oefening 1 Fear Setting:
Pak pen en papier en schrijf op.
1. Definiëren: bedenk 10 scenario’s hoe jij zou kunnen falen met betrekking tot je droom of doel. Wat zijn de ergste dingen die er mis kunnen gaan?
2. Voorkómen: Hoe kun je deze doemscenario’s voorkómen?
Stop niet totdat je voor elk doemscenario een oplossing hebt bedacht.
3.Hertellen: Mocht een van de doemscarios zich tóch voordoen…hoe zou je je leven weer op de snelste manier kunnen herpakken? En hoeveel tijd heb je hiervoor nodig?

Waar Tim Ferris je met deze oefening bewust van wil maken is dat angst minder power over je krijgt op het moment dat je begint te denken in oplossingen. Je traint je mind oplossingsgericht te denken in plaats van probleemgericht.

Ik raad je aan om de volledige video over fear setting van Tim Ferris te kijken. Deze oefening heeft mij erg geholpen om over mijn grootste angsten heen te komen.

3. Test je angst

Oefening 2:
Doe elke maand één ding waar jij doodsbang voor bent. Begin met kleine angsten, en werk daarna aan je grotere angsten met betrekking tot je grootste dromen.

Test je angstlevel & train je angst!

Onze eigen angsten overwinnen leert ons moed en doorzettingsvermogen. Het is een van de meest krachtige eigenschappen die je kunt bezitten.

Illustratie man meditatie

4. Heel je wortelchakra

Onze wortelchakra (muladhara) bevindt zich aan de onderkant van onze ruggengraat en is hierdoor het fundament voor onze levensenergie, ook wel prana genoemd. Als wij een ongebalanceerde wortelchakra hebben dan handelen we voornamelijk vanuit emoties met lage frequenties zoals angst, jaloezie, hebzucht en onzekerheid. Als je dus veelvuldig last hebt van angstgevoelens en/of paniekaanvallen dan is het belangrijk om je lichaam te aarden en te werken aan wortelchakra heling.

Meer leren over de werking van chakra’s? Chakrapsychologie is het beste boek die je zal leren over de verbintenis tussen onze chakra’s, lichaam, ziel en geest.

Enkele tips om je wortelchakra te balanceren:

●      beoefen mindfulnesseet zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt voedsel

●      probeer vlees te vermijden (of te verminderen)

●      volg een alkalisch dieet

●      luister naar muziek hoge frequenties (vermijd pop, r&b, hiphop, techno en edm muziek)

●      mediteer minstens 10 minuten per dag

●      omring je meer met natuur

●      gebruik krachtige affirmaties 

Onthoud…

Je angst is groter dan je droom, of … je droom is groter dan je angst

Welke kies jij?

With Love 

Lucky Buddha

Boekentips:


Deel dit artikel:
  • 167
    Shares