10x Meditatie oefeningen | Welke past het beste bij jou?

Deel dit artikel:
  • 81
    Shares

10 meditatieoefeningen pin

Mediteren is niet alleen 15 minuten stil zitten in de lotushouding zoals je vele yogi’s ziet doen. Er zijn vele manieren hoe je kunt mediteren waar je waarschijnlijk nog nooit aan gedacht hebt. Lees hier 10 verschillende meditatie oefeningen en kom erachter welke oefening het beste bij jou past.

Ten eerste raad ik je aan te beginnen met een 3 tot 5 minuten meditatie per dag. Dit is genoeg om je geest tot rust te laten komen. Als je dit makkelijk aan kan dan raad ik je aan om 5 tot 10 minuten te mediteren en dit rustig op te bouwen.

Kies voor jezelf een vast moment op de dag om te mediteren.

Sommige mensen doen dit graag ‘s ochtends gelijk als de zon opkomt. Andere doen het liever ‘s avonds vlak voor het slapengaan.

Wanneer je mediteren gaat zien als een onderdeel van je leven, voelt het ook niet meer als een last of opgave.

Zorg dat mediteren een onderdeel wordt van je dagelijkse routine. Net als tandenpoetsen of koffie drinken.

Probeer de volgende meditatie oefeningen en ontdek welke het beste bij jou past:

1. Ademhalings meditatie

Ik begin mijn meditaties altijd met enkele ademhalingsoefeningen. Zo komt mijn lichaam en geest in staat van totale overgave. Als mediteren nieuw is voor jou, dan raad ik je zeker aan om hiermee te beginnen. 

Oefening 1:
Ga zitten of liggen en sluit je ogen
Adem langzaam in 6 tellen
En adem krachtig uit 6 tellen
Herhaal dit 6 keer.

Oefening 2:
Leg je handen op je onderbuik.
Adem krachtig in 4 tellen
Hou je adem vast 4 tellen
Adem langzaam uit 8 tellen
Herhaal dit 6 keer.

Hoe voel je je?

2. Guided meditatie

Guided meditatie doe je met iemand die je begeleidt door de meditatiesessie. Hier zijn verschillende apps voor te gebruiken zoals ‘Headspace’ of ‘Calm’. Maar ook op Youtube zijn vele meditaties te vinden. De guided meditaties die ik meestal doe zijn van Jason Stephenson.

Gebruik guided meditaties als je snel afdwaalt met je gedachten. Het voordeel van deze vorm van meditatie is dat je je kunt focussen op een bepaald thema bijvoorbeeld ontspanning, liefde, manifestatie of healing. 

3. Muziek meditatie

Mediteren op muziek kent vele voordelen. Muziek kan je lichaam en geest helen zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen. Elke klank of melodie vibreert op een bepaalde hoogte, ook wel frequency genoemd, waar elke cel in ons lichaam op reageert.

Alleen al het luisteren naar bepaalde muziek kan je lichaam naar een hogere frequentie brengen. 

Heb je je ooit afgevraagd waarom muziek zoveel invloed heeft op je gemoedstoestand?

Lovesongs maken je verliefd of verdrietig, van hiphop wordt je opgehypt, agressief of levenslustig (lage frequentie), en van reggae tunes wordt je happy en positief (hoge frequentie).

Muziek op de juiste frequentie (Hz) zorgt ervoor dat je lichaam naar een hogere staat van bewustzijn wordt geleidt. Daarom is het zowiezo goed om dagelijks naar muziek te luisteren met een hogere frequentie. 

Bij muziek meditatie mediteer je op muziek met een hogere frequentie (Hz):

432 Hz – 528 Hz muziek is het beste voor: healingwork, loslaten en innerlijke conflicten oplossen

528 Hz- 639 Hz muziek is het beste voor: hart chakra, selflove, creativiteit en positieve energie

639 Hz -963 Hz muziek is het beste voor: pijnappelklier, derde oog en kroon chakra

Deze muziek kun je makkelijk vinden op Youtube onder ‘Meditation Music’ of ‘Hz frequentie’  in of het thema waarop je je wil focussen.

Mijn nieuwe favoriet is de meditatie van Jhene Aiko.

Bekijk hier mijn favoriete slaapmeditaties.

Roze waterdruppel
4. De natuur in

Is stilzitten niets voor jou? Geen probleem! De vergissing met mediteren is dat mensen vaak denken dat je stil MOET zitten, maar dit is niet zo. Rust en kalmte is wat je nodig hebt om in een meditatieve staat terecht te komen. En jij moet erachter zien te komen wat jou die peace of mind geeft. 

Een wandeling in het bos of zitten bij de zee kunnen je zeer zeker in dezelfde staat brengen. Je gaat weer even terug naar de basis. Moeder natuur.

Ga naar het bos of naar de zee, zit een uurtje in de zon (als die er is!).
Kies een plek waar je tot rust komt. Zit in stilte. 

Observeer wat er om je heen gebeurt.
Luister.
..
Wat hoor je?
Wat zie je?
Wat voel je?

5. Chi Kung en Tai Chi

Neem een Chi Kung of Tai Chi les. Deze Chinese bewegingssporten zijn bedoeld voor rust en harmonie voor lichaam en geest. Door bewegingen langzaam en gecontroleerd uit te voeren wordt gezegd dat je je eigen lichaam beter leert kennen en ook leert luisteren naar wat je lichaam nodig heeft.

Chi Kung en Tai Chi leren je geduld, doorzettingsvermogen, aandacht en zelfzorg.

6. Yoga

Ook yoga is een goede manier om meditatie toe te passen. Yoga verbetert je bloedcirculatie en zuurstof opname. Het leert je net als Tai Chi naar je lichaam te luisteren en het genoeg aandacht te geven.

Omdat je met yoga bewust bezig bent met ademhaling en lichaamshouding kom je in een staat van meditatie terecht.

Aan het begin kan dit zwaar zijn omdat je gedachten de overhand zullen nemen. Maar na verloop van de tijd leer je om meer in het moment te zijn en je gedachten tijdelijk uit te schakelen.

Elke yogasessie eindigt met een meditatie. En dit kan heel fijn zijn omdat je lichaam en geest al een vorm van ontspanning ervaren. 

man mediteert zonsopgang
7. Mantra meditatie

Bij mantra meditatie focus je je op een woord of zin tijdens je sessie die je constant tegen jezelf zegt. Dit woord of deze zin bepaal je zelf, afhankelijk van waar jij aandacht aan wil besteden. 

Enkele voorbeelden…

Bij gebrek aan zelfvertrouwen – “ik ben mooi, ik ben waardevol, ik ben belangrijk!”.

Bij verdriet of angst – “ik laat alles los wat niet dient voor mijn hoogste goed”.

Bij negativiteit of depressie – “ik heb zoveel liefde en geluk, ik heb alles wat ik nodig heb”.

8. Mindfulness meditatie

Met mindfulness meditatie oefeningen leer je om meer in het moment te leven. In plaats van piekeren over het verleden en brainstormen over de toekomst, ben je bezig met het hier en nu. Je zet je gedachten even op pauze. 

 “Terug gaan naar mooie herinneringen is een fijne plek om naar toe te gaan maar het moet niet je thuis worden”.

Ga zitten of liggen en sluit je ogen…

Wat hoor ik?
Wat voel ik?

Alleen luisteren en voelen.

9. Dansen

Dansen is ook een vorm van meditatie. Tijdens dans ben je namelijk niet aan het nadenken. Het zijn een van de weinige momenten dat je kan ervaren hoe ‘verlichting’ voelt. Je geeft je lichaam de kans om jou aan te sturen en je te laten lijden door muziek. 

Ga 1 of 2 keer per week naar een dansles, dans in je kamer of ga los op een festival. Zolang je maar beweegt! Welke dansvorm of muziek maakt in wezen niet uit. Klassiek, jazz, hiphop, reggae of salsa. Alles is goed.

Zolang je maar een tune kiest waar je je goed bij voelt. Laat je lichaam spreken.

bloem in hand mindful
10. Body scan meditatie

Bij bodyscan meditatie richt je je aandacht op een lichaamsdeel of gebied. Er zijn hierbij verschillende meditatie oefeningen mogelijk. Als je bijvoorbeeld erg last hebt van buikpijn of keelpijn, dan kan deze meditatie goed zijn. Je geeft even speciale aandacht aan het lichaamsgebied dat het het meeste verdient. 

Je kunt je ook richten op bepaalde chakra’s. Elke chakra staat in contact met bepaalde organen.:

Wortelchakra – kracht, zelfbeeld, balans, wervelkolom, botten, benen, darmen, bloed

Buikchakra – nieren, eierstokken, spijsvertering, prostaat

Zonnevlechtchakra – lever, maag, gal, alvleesklier, zenuwstelsel

Hartchakra zelfliefde, liefde geven, loslaten,  hartchakra openen

Keelchakra – communicatie, voor jezelf opkomen, eerlijkheid, keel, longen, schildklier

Derde oog chakra – neus, ogen, derde oog (pijnappelklier)

Kruinchakra – hogere bewustzijn, hersenen

Ik hoop dat deze post je inzicht heeft gegeven in de verschillende manieren om te mediteren. Bekijk hier mijn blogpost gericht op slaapmeditaties.

Welke meditatie oefeningen vond je nuttig?

With love,

Lucky Buddha


Deel dit artikel:
  • 81
    Shares